Je thema’s en je waarden vormen jouw visie op fotografie. In je visie toon je wie je bent als fotograaf. Waar de schrijver met een lege bladzijde begint en een verhaal vertelt, geeft een fotograaf commentaar op de wereld om zich heen.
Dit houdt in dat je als fotograaf een mening hebt. Een visie op wat je aan de kijker wilt laten zien.
In tegenstelling tot de schrijver, is jouw verhaal al aanwezig, je hoeft alleen maar te kiezen welk gedeelte je wilt laten zien. Is dit de schoonheid van je omgeving, zijn dit je gevoelens, wil je je verwondering laten zien over wat je ziet of wil je bepaalde sociale misstanden tonen. Wat jij in je foto’s wilt laten zien, toont wie je bent, wat je belangrijk vindt. Het is de belangrijkste motor van je fotografie: Het Waarom.
Corinne Noorderbos zegt: fotograferen is kiezen. Je hoeft je camera, maar ergens op te richten en er ontstaat een beeld, maar dan heb je nog geen foto.
Het gaat er niet om wat je op beeld zet, maar wat laat je weg?
Waar ligt je focus?
Wat raakt jou?
Waarom ben jij degene die het daar het beste over kan hebben?
Dat vergt inzicht in wat jou uniek maakt. Als je niet herkent wat jou uniek maakt ten opzichte van een ander zul je nooit specifiek over dat bepaalde onderwerp kunnen praten.
Huiswerk
In dit hoofdstuk heb je ontdekt wat voor soort fotograaf je bent. Je hebt je thema(s) ontdekt en onderzocht wat je belangrijkste fundamentele behoeftes en waarden zijn. Samen vormen ze jouw visie op fotografie.
Schrijf in een paar regels op wat jouw fotografische visie is.
Stel je zelf hierbij onderstaande vragen:
Waarom fotografeer je?
Wat wil je vertellen?
Waarom is dit belangrijk voor je?
Deel je visie bij je doeltekening en thema’s op Miro
Visie
Je thema’s en je waarden vormen jouw visie op fotografie. In je visie toon je wie je bent als fotograaf. Waar de schrijver met een lege bladzijde begint en een verhaal vertelt, geeft een fotograaf commentaar op de wereld om zich heen.
Dit houdt in dat je als fotograaf een mening hebt. Een visie op wat je aan de kijker wilt laten zien.
In tegenstelling tot de schrijver, is jouw verhaal al aanwezig, je hoeft alleen maar te kiezen welk gedeelte je wilt laten zien. Is dit de schoonheid van je omgeving, zijn dit je gevoelens, wil je je verwondering laten zien over wat je ziet of wil je bepaalde sociale misstanden tonen. Wat jij in je foto’s wilt laten zien, toont wie je bent, wat je belangrijk vindt. Het is de belangrijkste motor van je fotografie: Het Waarom.
Corinne Noorderbos zegt: fotograferen is kiezen. Je hoeft je camera, maar ergens op te richten en er ontstaat een beeld, maar dan heb je nog geen foto.
Het gaat er niet om wat je op beeld zet, maar wat laat je weg?
Waar ligt je focus?
Wat raakt jou?
Waarom ben jij degene die het daar het beste over kan hebben?
Dat vergt inzicht in wat jou uniek maakt. Als je niet herkent wat jou uniek maakt ten opzichte van een ander zul je nooit specifiek over dat bepaalde onderwerp kunnen praten.
Huiswerk
In dit hoofdstuk heb je ontdekt wat voor soort fotograaf je bent. Je hebt je thema(s) ontdekt en onderzocht wat je belangrijkste fundamentele behoeftes en waarden zijn. Samen vormen ze jouw visie op fotografie.
Schrijf in een paar regels op wat jouw fotografische visie is.
Stel je zelf hierbij onderstaande vragen:
Waarom fotografeer je?
Wat wil je vertellen?
Waarom is dit belangrijk voor je?
Deel je visie bij je doeltekening en thema’s op Miro
Link naar Miro