Net als toon is ook kleur heel bepalend voor de sfeer van de foto. Kleuren bekijk je altijd in relatie tot andere kleuren. Zo ontstaat er kleurbalans. Je kunt kleur gebruiken om de aandacht van de kijker te trekken, maar kleuren hebben ook een eigen betekenis en symbolische waarde.
Meer kleurrijke fotografen
Erwin Olaf is een fotograaf bij wie de kleuren een grote rol spel bij het overbrengen van de sfeer. We zien schreeuwende vrolijke kleuren uit een van zijn oudere series uit Paradise waarin hij zich liet inspireren door de feesten in de Amsterdamse Roxy. In zijn recentere werk zoals Grief zien we daarentegen de ingetogen kleuren van de jaren vijftig. De rustige kleuren dragen bij aan de sfeer van verdriet die hij met deze serie wil laten zien.
De Joodse straatfotograaf Saul Leiter fotografeerde al vanaf 1946 in kleur. De typische ietwat verwassen kleuren uit die tijd roepen nu een groot gevoel van melancholie en nostalgie op die zijn verstilde beelden nog een extra lading geven.
In zijn serie Red Utopia gaat documentair fotograaf Jan Banning op zoek naar het communisme. Na de val van De Berlijnse muur en het ineenstorten van het communistische Rusland lijkt het verdwenen. Jan Banning bezocht alle uithoeken van de wereld om te bewijzen dat deze sociale ideologie nog steeds voort leeft. De rode kleur die symbool staat voor het communisme komt niet alleen terug in de titel van de serie, maar is ook in bijna elke foto terug te vinden.
Net als toon is ook kleur heel bepalend voor de sfeer van de foto. Kleuren bekijk je altijd in relatie tot andere kleuren. Zo ontstaat er kleurbalans. Je kunt kleur gebruiken om de aandacht van de kijker te trekken, maar kleuren hebben ook een eigen betekenis en symbolische waarde.
Meer kleurrijke fotografen
Erwin Olaf is een fotograaf bij wie de kleuren een grote rol spel bij het overbrengen van de sfeer. We zien schreeuwende vrolijke kleuren uit een van zijn oudere series uit Paradise waarin hij zich liet inspireren door de feesten in de Amsterdamse Roxy. In zijn recentere werk zoals Grief zien we daarentegen de ingetogen kleuren van de jaren vijftig. De rustige kleuren dragen bij aan de sfeer van verdriet die hij met deze serie wil laten zien.
De Joodse straatfotograaf Saul Leiter fotografeerde al vanaf 1946 in kleur. De typische ietwat verwassen kleuren uit die tijd roepen nu een groot gevoel van melancholie en nostalgie op die zijn verstilde beelden nog een extra lading geven.
In zijn serie Red Utopia gaat documentair fotograaf Jan Banning op zoek naar het communisme. Na de val van De Berlijnse muur en het ineenstorten van het communistische Rusland lijkt het verdwenen. Jan Banning bezocht alle uithoeken van de wereld om te bewijzen dat deze sociale ideologie nog steeds voort leeft. De rode kleur die symbool staat voor het communisme komt niet alleen terug in de titel van de serie, maar is ook in bijna elke foto terug te vinden.