Wat is de samenhang tussen inhoud, vorm en context? Hoe maakt vorm de inhoud zichtbaar en wat is de rol van esthetiek. Wat is context en hoe geeft de context betekenis aan je foto? Daarnaast kijken we naar het gebruik van tekens, symboliek en metaforen.
Kijk eens naar deze fotografen:
Edward Burtynsky fotografeert landschappen die ingrijpend veranderd zijn door menselijke activiteit. Met een grootformaat technische camera legt hij de vervuilde landschappen vast. In tegenstelling tot wat je bij dit onderwerp verwacht, ontstaan er prachtig gekleurde landschappen die hij groot afgedrukt exposeert. De esthetiek in de foto’s heeft een aanzuigende werking op de kijker, die zich pas later realiseert waar hij naar kijkt. Een boodschap die je vervolgens niet meer loslaat.
Wout Berger fotografeerde 25 jaar geleden giflandschappen. Landschappen die er ogenschijnlijk heel onschuldig uitzien, maar waarvan de grond ernstig vervuild is. 25 jaar later keert hij terug en fotografeert hij de landschappen opnieuw voor zijn project Giflandschap Revisited. De context maakt dat je met andere ogen naar de foto’s kijkt.
In de serie Quiet Afternoon van Annegien van Doorn is het juist het ontbreken van de context die een vreemde wending aan haar foto’s geeft. De foto’s zijn kleine verhaaltje waarin het wat en hoe ontbreekt.
In de associatieve series van Astrid Hermes, is het de combinatie van de beelden die samen het verhaal moeten vertellen. De beelden geven elkaar context. Hoe zij tot haar werk komt lees je in dit interview.
Wat is de samenhang tussen inhoud, vorm en context? Hoe maakt vorm de inhoud zichtbaar en wat is de rol van esthetiek. Wat is context en hoe geeft de context betekenis aan je foto? Daarnaast kijken we naar het gebruik van tekens, symboliek en metaforen.
Kijk eens naar deze fotografen:
Edward Burtynsky fotografeert landschappen die ingrijpend veranderd zijn door menselijke activiteit. Met een grootformaat technische camera legt hij de vervuilde landschappen vast. In tegenstelling tot wat je bij dit onderwerp verwacht, ontstaan er prachtig gekleurde landschappen die hij groot afgedrukt exposeert. De esthetiek in de foto’s heeft een aanzuigende werking op de kijker, die zich pas later realiseert waar hij naar kijkt. Een boodschap die je vervolgens niet meer loslaat.
Wout Berger fotografeerde 25 jaar geleden giflandschappen. Landschappen die er ogenschijnlijk heel onschuldig uitzien, maar waarvan de grond ernstig vervuild is. 25 jaar later keert hij terug en fotografeert hij de landschappen opnieuw voor zijn project Giflandschap Revisited. De context maakt dat je met andere ogen naar de foto’s kijkt.
In de serie Quiet Afternoon van Annegien van Doorn is het juist het ontbreken van de context die een vreemde wending aan haar foto’s geeft. De foto’s zijn kleine verhaaltje waarin het wat en hoe ontbreekt.
In de associatieve series van Astrid Hermes, is het de combinatie van de beelden die samen het verhaal moeten vertellen. De beelden geven elkaar context. Hoe zij tot haar werk komt lees je in dit interview.